Skip to main content

Zonder missie en visie geen sales

Missie en visie zijn twee begrippen die vaak gelinkt worden aan bedrijven als Nike, Amazon en Coca-Cola. Zij gebruiken ze al jarenlang als leidraad om hun waarden over te brengen en hun doelen te bereiken.

Maar wat zijn de doelstellingen van een bedrijf, naast die van pure verkoop?

De reden waarom je ooit je bedrijf startte was niet om gewoon (veel) geld te verdienen. Je deed het vanuit een passie. Vanuit de overtuiging dat je een meerwaarde kan bieden voor anderen. Dat je het verschil kan maken.

Dat is precies waar Missie en Visie in beeld komen. Zij geven richting aan het werk van de hele onderneming en wijzen de weg om het beschreven doel te bereiken. 

geef richting aan je onderneming

Het belang van je Missie in tijden van onzekerheid

In onzekere tijden wordt je Missie een nog essentiëler anker in de storm voor zowel de mensen in je organisatie als je klanten. Ervoor zorgen dat je bedrijf een duidelijke, krachtige, gedefinieerde missie (of -missies) heeft, helpt je gefocust te blijven op het bereiken van jouw doelstellingen.

Het goede nieuws is dat het geen al te ingewikkeld of tijdrovend proces hoeft te zijn om je merkmissie te verwoorden. Maar eerst nog wat uitleg over Missie en Visie, en hoe je het kan gebruiken voor jouw bedrijf. 

Wat zijn Missie en Visie?

de missie en visie van je bedrijf

Visie, het doel van je bedrijf

Visie is het doel van je bedrijf. De Visie is wat je als bedrijf wil bereiken of wat je op termijn wil worden. Simpel gezegd, de Visie is de droom of het grootste streven van jouw bedrijf.

Q-Pilot wil bijvoorbeeld "Bedrijven helpen méér en betere klanten binnen te halen".

Hoe bereik je dan zo'n belangrijk streven? Door de missie.

Missie, de methode om het doel te bereiken

De Missie identificeert zich met de methode om de Visie te bereiken.

In het geval van Q-Pilot: "Sta individuen en bedrijven bij om hun bestaande salesaanpak te overstijgen"

Kortom, Visie is het te bereiken doel, terwijl Missie de manier is waarop je het doel bereikt.

Missie en Visie worden vaak verward, in werkelijkheid zijn het twee complementaire concepten, die in synergie werken en tegelijkertijd het bedrijf op de best mogelijke manier begeleiden.

ontdek de missie en visie van je bedrijf

Waarom Missie en Visie?

1. Je bedrijf bestaat alleen als het een doel heeft om te bereiken.

Voor een fabrikant van textielmachines zou de Visie bijvoorbeeld kunnen zijn om sterk gedigitaliseerde en weinig vervuilende machines te produceren om het werk van arbeiders te verlichten en de productiesnelheid te verhogen.

Terwijl zijn Missie zou kunnen zijn om innovatieve technologieën en gerecycleerde materialen te gebruiken om machines met een laag verbruik en vervuiling te creëren.

Zoals je ziet is de Visie alleen realiseerbaar als je een Missie definieert. Terwijl de Missie alleen realiseerbaar is als je de Visie hebt om te bereiken.

Ben je nog mee?

 

2. Je merk bestaat alleen als het een richtlijn heeft om te volgen.

Elke activiteit, elke keuze, elke communicatie en elke reden om van het bedrijf te zijn, moet in overeenstemming zijn met zijn principes, waarden, Visie en Missie.

Op die manier wordt het bedrijf een uiting van persoonlijkheid waarmee ook de klanten zich kunnen identificeren.

 

3. Je bedrijf bestaat alleen als het communiceert.

Door het verhaal van je bedrijf, de oprichtingswaarden, de productiecyclus, de visie en de missie te vertellen, neemt de klant deel aan een veel breder proces dan een eenvoudige aankoop.

Als je het ene bedrijf boven het andere kiest, deel je de principes, de waarden, de Missie en de Visie van het bedrijf. Zolang deze worden gecommuniceerd.

Hoe Missie en Visie communiceren?

communiceer je missie en visie

Je website, sociale media, pers en interne communicatie zijn de meest voor de hand liggende kanalen om Missie en Visie te communiceren.

Hier zijn nog een voorbeeld van een gekende Missie en Visie die de doelstellingen van het bedrijf het best overbrengen door zich te richten op het individu en zijn behoeften.

Visie voorbeeld:

Ikea: "Een beter dagelijks leven creëren voor de vele mensen"

In de gedachten van Ikea zijn meubels een element die helpen het dagelijks leven van mensen te verbeteren. De producten van Ikea creëren een aangename sfeer in huis en op kantoor en helpen zo het dagelijks leven van mensen te verbeteren en de Visie weerspiegelt dit concept.

Missie voorbeeld:

Google: "Wereldinformatie organiseren en universeel toegankelijk en nuttig maken".

Iedereen kent Google als een bedrijf voor onderzoek en minder voor "de organisatie van informatie", maar om de informatie zo goed mogelijk te presenteren moet je ze organiseren. 

De missie van Google weerspiegelt correct zijn activiteit van organisatie en verspreiding van informatie zodat iedereen die kan gebruiken.

Hoe zit het met jouw Missie?

Geïnteresseerd in het definiëren van Visie en Missie voor jouw bedrijf en alle strategieën om jouw bedrijfsdoelstellingen te bereiken?

Samen op missie